Szeretettel köszöntelek a A Csodálatos Világűr-és a Föld közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A Csodálatos Világűr-és a Föld vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A Csodálatos Világűr-és a Föld közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A Csodálatos Világűr-és a Föld vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A Csodálatos Világűr-és a Föld közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A Csodálatos Világűr-és a Föld vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A Csodálatos Világűr-és a Föld közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A Csodálatos Világűr-és a Föld vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Miután az Obama-adminisztráció elkaszálta az Ares rakétacsaládot, az Egyesült Államok nehéz-hordozórakéta koncepció nélkül maradt. A törvényhozás azonban fellázadt ezen áldatlan állapot ellen, és nyomást gyakorolt az elnökre.
Van egy hatalmas baj az alacsony Föld körüli pályára irányuló űrhajózási programokkal: végső soron nem vezetnek sehová. Valamint Nemzetközi Űrállomás sem lesz mindörökké: legeslegkésőbb 2030 körül zárni kell majd a bázis programját, szerkezetének elöregedése miatt. Az alacsony Föld körüli pályáról való kilépésnek azonban alapfeltétele egy üzemképes nehéz-hordozórakéta megléte.
Meghirdették az Egyesült Államok következő nehéz-hordozórakéta programját, amely a Space Transportation System (a Space Shuttle alternatív elnevezése, a küldetések STS-… sorozatszámában jelenik meg) mintájára a Space Launch System (SLS) elnevezést kapta. A derék honatyák jellemzőkkel is ellátták az általuk megálmodott új hordozóeszközt. Az új rendszer lehetőleg 2016-től legyen üzemképes, és 70-től 130 tonnáig legyen alkalmas hasznos teher szállítására az alacsony Föld körüli pályára. Mivel az Egyesült Államokban több mint szokatlan dolog az, hogy politikusok diktálnak a NASA fejlesztéseinek konkrétumaival kapcsolatban, rögtön meg is kapta az új rendszer a „hivatalos” gúnynevét: Senate Launch System (szabad fordításban: a szenátus rakétája).
Az első lehetőség az, hogy a Space Shuttle pályára állító rendszerét alakítják át önálló hordozórakétává.
Első lépésben egy négy-négy szegmensből álló gyorsítórakéta-párral rendelkező „másfél” fokozatú hordozórakétát építenének, amely 2016-tól állna szolgálatba, és 70 tonnás teljesítménnyel rendelkezne. (A Shuttle külső hajtóanyagtartályából kifejlesztendő központi, folyékony hidrogén tüzelőanyagú rakétafokozat továbbfejlesztett RS-68 vagy módosított SSME hajtóműveket használna. Az RS-68 jelenleg a Delta-4 hordozórakétákon üzemel, az SSME pedig az űrsikló főhajtóműveinek elnevezése.) Eme kezdeti rakéta továbbfejleszthető volna 100 tonna teljesítményű változatra. A 4 szegmens helyett 5 szegmensből álló szilárd tüzelőanyagú gyorsítórakétákat kapna, a központi fokozat hossza pedig eme bővítéssel arányosan növekedne. Egy további fokozat felszerelésével (amely szintén folyékony hidrogén tüzelőanyaggal működne, és egy darab J-2X hajtóművet használna) 130 tonna maximális teljesítmény elérése is lehetséges volna.
A második alternatíva a Saturn-V (pontosabban annak kétfokozatú változata, a Saturn-INT-21) pontos újjászületése volna. Egy F-1A hajtóműveket használó kerozin tüzelőanyagú, 10 méter átmérőjű első fokozatra kerülne egy szintén 10 méter széles, de immáron a jobb fajlagos tolóerővel rendelkező folyékony hidrogénes meghajtást használó második fokozat. Eme rakétaterv a lehető legbiztonságosabb és műszakilag legfejlettebb, szinte vadonatúj fejlesztésekből álló elképzelés. Egyes források szerint a SpaceX vállalat Falcon-XX rakétája is megvalósításra esélyes jelölt eme kategóriában.
A harmadik lehetőség a lehető legalacsonyabb előállítási költség érdekében már jelenleg is létező kerozin tüzelőanyagú rakéták alkotóelemeiből építkezik. Többek között a Delta-2 és az Atlas-5 komponenseiből.A Shuttle-alapú alternatíva mellett főként az szól, hogy a kipróbált rendszerek felhasználásával rövidebb idő alatt elő lehetne állítani a rakétát, a lényegesen kevesebb szükséges új fejlesztés miatt. A több fejlesztési lépcső rugalmasságot biztosít a mérnökök számára, mindamellett, hogy előbb ad lehetőséget az első felszállásra. A Shuttle-alapú SLS dizájn nem tartalmazza azokat a buktatókat, amelyek miatt az Ares rakétacsalád el lett kaszálva a közelmúltban, műszaki szempontból megalapozott az elképzelés.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó cikkek:
A Boeing döntött: Atlas 5
Az űrsiklókorszak után:Vagy Boeing CST-100?
Az űrsiklókorszak után:Vagy Multi-Purpose Crew Vehicle? (MPCV)
Az űrsiklókorszak után:Vagy Dream Chaser?