Szeretettel köszöntelek a A Csodálatos Világűr-és a Föld közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A Csodálatos Világűr-és a Föld vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A Csodálatos Világűr-és a Föld közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A Csodálatos Világűr-és a Föld vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A Csodálatos Világűr-és a Föld közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A Csodálatos Világűr-és a Föld vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a A Csodálatos Világűr-és a Föld közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
A Csodálatos Világűr-és a Föld vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Ezt a témát Monoki Sándor indította 14 éve
Ez a forum az ismeretterjesztés helye.
Hozzászólások eddig: 31
Monoki Sándor üzente 13 éve
Magnetár
A magnetárok olyan neutroncsillagok, melyeknek rendkívül erős a mágneses tere, ez a tér hozza létre az óriási mennyiségű elektromágneses sugárzást, mely részben röntgen-, részben gamma tartományba esik. Ezeknek az égitesteknek az elméletét Robert Duncan és Christopher Thompson alkotta meg 1992-ben. A következő évtizedben a magnetár-hipotézis széles körben elfogadottá vált, mint a lágy gamma-ismétlők és az anomális Röntgen-pulzárok lehetséges fizikai magyarázata.
A magnetárokról egyelőre hiányosak az ismereteink, ennek többek között a megfigyelés hiánya az oka, hiszen nincs a közelünkben egy sem. A magnetárok átmérője 20 km körüli, ám ennek ellenére a tömegük meghaladja a Napét. A rendkívüli tömeg, és a viszonylag kis térfogat eredménye az egyedülálló sűrűség, amely a neutroncsillagokra egyöntetűen jellemző, egy teáskanálnyi is több milliárd tonnát nyomna. Jellemző továbbá rájuk a gyors forgás, egy másodperc alatt akár többször is képesek megfordulni. Aktív életük nem tekinthető túl hosszúnak, a hihetetlenül erős mágneses tere mintegy 10 000 év elmúltával elkezd gyengülni. Becslések szerint a ma megfigyelhető csökkent, vagy megszűnt aktivitású magnetárok száma a Tejútban 30 millió körüli.
A magnetárok ismertetőjele az őket körülölelő rendkívül erős mágneses tér, amely elérheti a 10 gigateslát is. Ezen érték az ember által mesterségesen előállított mágneses térnél több nagyságrenddel nagyobb, és a Földet övező mágneses mező is eltörpül mellette. Ennek köszönhetően a magnetárok joggal viselik az eddig detektált legnagyobb mágneses mezővel rendelkező objektumok címet. Annyira erős mezővel rendelkeznek, hogy 1000 kilométeres távolságból is halálos lenne, továbbá a Föld-Hold távolság (384 403 km) felétől képes lenne letörölni az információkat egy bankkártyáról.
A Napnál nagyobb tömegű csillagok életük végső stádiumában látványos robbanással (szupernóva) alakulnak át a kezdeti mag tömegének függvényében neutroncsillaggá, fekete lyukká vagy magnetárrá.
Robert Ducan és Christopher Thompson kiszámolták, hogy egy neutroncsillag alaphelyzetben is hatalmas 10 a 8.-kon Tesla nagyságú mágneses mezővel rendelkezik, azonban egyes fizikai jelenségek lehetővé teszik, hogy ez az érték 10 a 11.-en Tesla értéket is felvehessen.
FORRÁS:Wikipédia
Monoki Sándor üzente 13 éve
Miller–Urey-kísérlet
Az élet keletkezése hatalmas kérdéskör a tudomány számára. Kísérleti megragadására az egyszerű építőelemek keletkezése szintjén is mód van és ezt a lehetőséget mutatta be a Miller–Urey-kísérlet.
Az 1940-es évek végén Harold Urey, a chicagói egyetem vegyésze csillagászokkal és kozmológusokkal együttműködve megpróbálta körvonalazni a Föld korai korszakában fennálló légkör összetételét. Arra a következtetésre jutottak, hogy ez kémiailag nagyban hasonlíthatott a világegyetem kémiai felépítésére, vagyis összetétele 90% hidrogén, 9% hélium, és a maradék 1%-ot oxigén, szén, nitrogén, neon, kén, szilícium, vas és argon alkották. Ezek közül az elemek közül a hélium, az argon és a neon nem lépnek reakcióba más elemekkel.
Kísérletekkel meghatározták, hogy a többi elem reakciója során létrejöhettek olyan összetettebb molekulák, mint a víz, metán, ammónia és a kénhidrogén.
1952-ben Stanley Miller, 22 éves vegyész elhatározta, hogy kísérletileg ellenőrzi Urey elméletét, főleg azt, hogy az adott alkotóelemekből létrejöhet-e élet.
Miller gondosan sterilizálta a kísérletben használandó üvegcsöveket, lombikokat és főzőedényeket.
Egy nagyobb főzőedényt megtöltött sterilizált vízzel. Más lombikokban tárolta az Urey által meghatározott kémiai anyagokat: metánt, ammóniát és kénhidrogént.
A vizet lassan forralni kezdte, hogy vízpára keletkezzen, és a pára eljusson a kísérleti „légkör” edényéhez. Itt keverte hozzá a többi palackban tárolt három gázt.
Miller rájött, hogy bármiféle kémiai reakció beindulásához valamilyen energia szükséges. Mivel más tudósok már meghatározták, hogy a Föld korai időszakában a légkör elektromosan aktívabb volt, ezért a villámlás gyakoribb jelenség volt, mint manapság (megjegyzendő, hogy a Föld mai légkörében is állandóak a villámlások, csak ezek a Föld különböző területein jönnek létre). A villám lényegét tekintve elektromos kisülés, ezért Miller két elektródát helyezett el a kísérleti „légkör” palackjában, és ezeket egy elektromos elem két ellentétes pólusához kötötte. Az elektromos feszültséget és a távolságot az elektródák között úgy állította be, hogy szikrázás jöjjön létre.
A „légkör” palackjához csatlakozó egyik üvegcsövet lehűtve azon vízpára csapódott ki, ami egy gyűjtőedénybe csepegett, amit szintén melegíteni lehetett. A gyűjtőedény összeköttetésben állt az eredeti forralóedénnyel, hiszen a valódi légkörben is szabadon mozoghattak az alkotóelemek.
1 hetes folyamatos szikráztatás után Miller leállította a kísérletet, és kielemezte a gyűjtőedényben lévő maradékot.
Azt találta, hogy a rendszerben lévő szén 15%-a szerves anyaggá alakult. 2% aminosavvá alakult (az aminosav a protein és a DNS építőeleme). Mindössze 1 hét alatt Millernek sikerült a szerves élet építőelemeit előállítania.
A világ tudósait elámította, hogy ilyen rövid idő alatt aminosavak jöttek létre.
1953-ban fedezték fel a DNS molekula szerkezetét. A szerkezetbe jól beleillenek a Miller által előállított aminosav molekulák.
FORRÁS:.wikipedia
Monoki Sándor üzente 13 éve
Geostacionárius pálya
A geostacionárius pálya olyan Föld körüli pálya, melyen egy objektum a Föld forgási sziderikus periódusával megegyező keringési idővel rendelkezik (23 óra, 56 perc, 4,1 másodperc), és az Egyenlítő síkjában van.
A pálya magassága 35 786 km az átlagos tengerszint fölött.
Mindezek következtében a Föld bármely pontjáról (ahonnan látható) mindig azonos helyen, látszólag mozdulatlannak látszik. A geostacionárius pálya a geoszinkron pálya speciális esetének tekinthető, aminek inklinációja és excentricitása is nulla értékű.
Funkciója
A geostacionárius pálya ideális a távközlési, műsorszóró és meteorológiai műholdak számára, melyeknél előnyös, hogy nem szükséges a műholdat a földi antennákkal követni, hiszen az látszólag egy helyben áll.
A geoszinkron pálya kommunikációs célokra való felhasználásának ötletét először Sir Arthur C. Clarke sci-fi író vetette fel 1945-ben (még az első műholdak felbocsátása előtt), ezért az ilyen pályát Clark-pályának is nevezték (a műholdakat Clark-műholdaknak).
Monoki Sándor üzente 13 éve
Geoszinkron pálya
A geoszinkron pálya a Föld forgásával megegyező irányban haladó, kis inklinációjú pálya, melynek keringési periódusa 23 óra, 56 perc, 4 másodperc.
Egy geoszinkron pályán lévő műhold a Föld rögzített földrajzi hosszúsága fölött látszik, melytől szabályos kitérésekkel északi és déli irányban eltér. A Föld adott pontja felett minden nap ugyanabban az időpontban ugyanabba az égi pozícióba visszatérni látszik.
Monoki Sándor üzente 13 éve
Kármán-vonal
A Kármán-vonal a világűr határa, mely 100 km-es magasságban húzódik. Ez az a magasság, ahol egy jármű már nem tud a felhajtóerő segítségével repülni, és el kell érnie az első kozmikus sebességet (7,9 km/s) a fent maradáshoz. Kármán Tódor számolta ki ezt a határt, mely az ő nevét viseli. A 100 km egy kerekített érték, mely csak kevéssé tér el az eredetileg számítottól.
Monoki Sándor üzente 13 éve
Orbitális repülés
Orbitális űrrepülésnek (vagy keringési repülésnek) nevezzük azt az űrrepülést, mely során az űreszköz olyan röppályára áll, melyen legalább egy kört megtesz a világűrben a bolygó körül. A Föld esetében ehhez először szabadulási pályára kell állnia, mely a perigeum felett, a tengerszinttől körülbelül 100 km magasságban található (lásd Kármán-vonal, a légkör és Világűr találkozásának egyezményes magassága). Ahhoz hogy az eszköz a keringési pályán maradjon, körülbelül 7.8 km/s sebességgel kell haladnia. A magasabban keringő objektumok keringési sebessége lassabb, de a magasság eléréséhez nagyobb tolóerő szükséges.
Monoki Sándor üzente 13 éve
Hohmann-pálya
A Hohmann-pálya (vagy Hohmann transzfer pálya) energia-felhasználás szempontjából két, azonos síkban lévő, kör alakú keringési pálya közötti leghatékonyabb (időtartam szempontjából azonban a leghosszabb) átmeneti pálya az égi mechanikában.
A művelet során mindössze kétszer kell az űrhajó meghajtását igénybe venni: először a kisebb sugarú körpálya elhagyásakor, amikor az űrhajó a körpályáról elliptikus pályára tér át, majd az ellipszis nagyobbik sugaránál, ahol az ellipszis a nagyobb körpályát érinti, és az űrhajó az elliptikus pályáról a nagyobbik kör alakú pályára tér át.
Az ellipszis alakú átmeneti pálya egyik érintője a kisebb, a másik érintője a nagyobb sugarú pályánál van.
Monoki Sándor üzente 13 éve
Indítási ablak
Az indítási ablak az űrhajózásban használt kifejezés, arra a behatárolt időszakra vonatkozik, amikor az adott űreszköz indítható, hogy elérje a számára tervezett pályát illetve pozíciót.
Az indítási ablak egy időbeli korlátot jelent, ami többnyire a felhasználható, illetve rendelkezésre álló hajtóanyag mennyiségéből adódik.
Időtartama a konkrét küldetés pályájától függ, lehet néhány nap, de akár néhány óra is.
Az indítási ablak letelte után (vagy előtt) indítva az adott űreszköz nem tudja elérni a kívánt pozíciót. Az indítás meghiúsulása esetén új pálya számítására és új indítási ablak kitűzésére van szükség. Példaként a Mars elérésére a Földről a Hohmann-pálya ad arra lehetőséget, hogy a felhasznált üzemanyag minimális legyen, azonban a kedvező indítási ablakok között 26 hónapnyi különbség van.
Monoki Sándor üzente 13 éve
Az IKAROS (Interplanetary Kite-craft Accelerated by Radiation Of the Sun, angolul A Nap sugárzása által felgyorsított bolygóközi sárkányrepülő) az első, a világűrt sikeresen elért napvitorlás, melyet Japánban, a JAXA megbízásából építettek, és 2010. május 21-én indítottak egy H–IIA hordozórakétával az Akacuki vénusz-szonda társaságában. A szonda hasonlóan az Akacukihoz, mintegy hat hónapos repülés után ér a Vénusz közelébe, majd útját mintegy három évig folytatva, a Nap körüli pálya a Földdel átellenes oldalára repül.
Az IKAROS célja a napvitorlások működéséhez szükséges négy fő technológia kipróbálása:
1.A nagy, vékony fóliából készült napvitorla kinyitása és működtetése
2.A napvitorlába épített napelemek kipróbálása, melyek a tudományos műszerek áramellátását biztosítják
3.A sugárnyomásból eredő gyorsulás mérése
4.Manőverezés a vényvisszaverő képességüket változtatni tudó LCD-panelek segítségével
Monoki Sándor üzente 13 éve
Napvitorlás
A napvitorlás olyan űrjármű, melyet a Nap, vagy más természetes vagy mesterséges sugárforrás által termelt fény sugárnyomása (egyes elképzelések szerint az ettől eltérő napszél) gyorsít fel. A napvitorlások építése napjainkban kísérleti stádiumban tart, több megépült napvitorlás (Cosmos 1, Nanosail D), szerencsétlen módon, a hordozórakéták hibája miatt nem állt Föld körüli pályára. Néhány űrszonda esetében (MESSENGER, Hayabusa) az elvet sikeresen alkalmazták a szondák stabilizálására, a segédhajtóművek kiváltására. Az első, sikeresen működő napvitorlás a japán IKAROS, 2010-ben jutott el az űrbe.
A napvitorlások elvét híres szovjet rakétamérnök, Fridrih Cander találta fel: kiszámolta, hogy a napfény sugárnyomása -a Föld távolságában- mintegy 4,57 × 106 N/m2 a fényt teljesen elnyelő felületekre (merőleges beesési szögnél) és ennek kétszerese a fényt teljesen visszaverő felületekre.
A napvitorlások „vitorlája” egy több tíz négyzetméteres, vagy nagyobb fém, vagy fémbevonatú műanyagfólia, melyet megfelelő merevítőszerkezet feszít ki, pályára állításuk előtt összehajtott állapotban van. Amennyiben csak a nap fénye hajtja őket, csak nagyon kis mértékű gyorsulásra képesek, de ezt a gyorsulást, gyakorlatilag energiabefektetés nélkül, hosszú távon képesek fenntartani. Külső, intenzív sugárforrással (lézerrel) megvilágítva a gyorsulás növelhető. A Föld körüli pályán 800 kilométeres magasság alatt a Föld felső légkörének fékező hatása miatt a napvitorlások használhatatlanok.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Új hozzászólás